- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Cikán byl něco jiného než teď. Nebyli chápáni dle rasy, ale dle toho, jaký život vedou. Cikán se v té době ztotožňoval s pojmem - ZLODĚJÍČEK, LHÁŘ A PODVODNÍK. V té době, bavíme se o letech 1920 - 1930, žili cikáni hlavně na venkově, do měst se báli. A proto proti nim zbrojili hlavně venkované vlastnící jakýkoliv majetek.
"Buďto cikáni podrobí se naši morálce, naší civilisaci, našim občanským principům, nebo není a nemůže být pro ně u nás více místa. Potulný život jako semeniště mravní zkázy a jako nebezpečí majetku a života musí býti likvidován," prohlásil v roce 1927 poslanec za agrární stranu.
Takto ostré prohlášení přišlo za stavu, kdy byl počet cikánů v naší zemi, dle oficiálních výpočtů, 579. Již o pár let dříve přišla první známá proticikánská petice (rok 1919), která obsahovala od našich předků následná opatření:
- internování v domovských obcích a zde přidrženy k práci
- aby se na ně četnictvo více zaměřovalo
A na konci této petice stálo: Neboť je jisto, že cikáni živi jsou jen z krádeží a lupů.
Jak je vidno, již v té době byla majoritní většina obyvatelstva pohoršena nad přístupem cikánů ke klasickým hodnotám a pravidlům toho času. Netýkalo se to jen naší země, ale i celé Evropy a tak spousta států vydala zákony, které měly rostoucí kriminalitu zastavit. Československá republika měla v tomto ohledu zákon nejpřísnější. Obsahoval například tyto body:
- cikáni smějí kočovat jen s úředním povolením
- nesmějí mít u sebe zbraně
- města a obce mají právo zakázat vstup na svá území
V dnešní době by byl tento zákon jistě nazván jako silně diskriminačním a omezujícím svobodu člověka. Nicméně je dobré podotknout, že pod tímto nařízením, byl podepsán i sám Masaryk. Mezi obce či města, která se rozhlodla použít tento zákon patřila Praha, Luhačovice, Mariánské Lázně a další. Město Poděbrady to dokonce odůvodnilo následovně:
"Potulné cikánské tlupy využívají s oblibou význačných dnů a lázeňských slavností, způsobují výtržnosti, obtěžují a drze vystupují…“
Nabídl jsem Vám pohled, který měla jak naše vláda, tak i majoritní společnost, na cikány za doby První republiky. Od té doby uplynulo již přibližně 90 let a má otázka je následující:
Změnilo se něco?
Dovolím si odpověď z mé strany - na chování cikánu, dnes už Romů, se nezměnilo nic, spíše se to ještě zhoršilo. A místo toho, aby naše vláda jakkoliv pomohla, cpe peníze organizacím, které se již desítky let snaží cikány změnit, ale jediné, co se jim daří, je dělat z Čechů rasisty a dál sosat státní příjmy. Inu, zlatá První republika…
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |